Als je andere berichten op deze blog hebt gelezen, weet je al dat ik een groot verdediger ben van de marketingtrechter of aankooptrechter als hulpmiddel om doelstellingen, strategieën,… en vele andere dingen te definiëren.
Tot deze 'meer dingen' behoort de definitie van sociale-mediastrategieën en de zoektocht naar een manier om via sociale netwerken te verkopen (in dit verband beveel ik twee artikelen aan: De drie pijlers van de nieuwe strategie in sociale netwerken en Hoe te verkopen via sociale netwerken )
Een van de sleutels tot het succes van een online marketingstrategie is de aanpassing van de strategie aan het doel.
Dat wil zeggen: we definiëren de meest geschikte strategie om deze te vervullen. Voor een bewustwordingsdoelstelling (bijvoorbeeld: 1.000 nieuwe bezoeken van meer dan 2'15”), een passende strategie en tactieken om bewustwording te genereren . Het lijkt voor de hand liggend, maar het is een van de meest voorkomende fouten.
[Tweet «Het indonesisch telefoonnummer succes van een strategie hangt af van de kracht van de relatie tussen bedrijfsdoelstellingen en actie»]
Bedrijfsdoelstellingen → Online Marketing Doelstellingen → Social media doelstellingen → Facebook doelstellingen → Actiedoelstellingen
En u weet al dat deze keten van relaties tussen doelstellingen plaatsvindt in de context van een fase van de trechter, dat wil zeggen dat elke doelstelling is gekoppeld aan een specifieke fase van de aankooptrechter .
Bij het definiëren van een strategie moeten we dus zoeken naar de meest geschikte kanalen om de doelstellingen in elke fase van de trechter te bereiken. Dat wil zeggen:
Trechterfase → Doelstellingen → Online kanaal
Meestal maken we deze associatie op basis van onze ervaring. In 2011 schreef ik zelfs een bericht waarin ik mijn versie gaf van welke kanalen het meest geschikt zijn, afhankelijk van de fase van de trechter (gebaseerd op een van de eerste versies van de trechter die ik op de blog publiceerde! J).
Onlangs kwam ik een onderzoek tegen ( download PDF ) dat Convertro deed op basis van de resultaten van de advertentiecampagnes van haar klanten in het eerste kwartaal van 2014, waaruit blijkt hoe elk kanaal bijdraagt aan de uiteindelijke conversie . Of wat hetzelfde is: de effectiviteit van de reclame van elk kanaal, per fase van de trechter.
Wat is het meest effectieve online kanaal voor elke fase van de trechter?
Voordat we de resultaten analyseren, moeten we in gedachten houden dat ze, hoewel ze gebaseerd zijn op echte online campagnes, niet 100% geëxtrapoleerd kunnen worden. Het klantprofiel van Convertro (doen ze geen adwords?) en de kenmerken van het land (VS) zorgen ervoor dat het gedrag varieert en daarom moeten we voorzichtig zijn bij het toepassen ervan in onze strategieën.
Het niet meenemen van Adwords-campagnes betekent dat de 'rankings' van meer of minder effectief niet reëel zijn, omdat PPC vooral effectief is, vooral aan het begin en aan het einde van het conversieproces.
1. Directe conversie
Conversies waarbij andere kanalen niet hebben ingegrepen (tenzij ze traceerbaar zijn geweest). Dat wil zeggen: klik → conversie
Het meest effectieve kanaal is organisch merkverkeer (SEO Brand).
Het is logisch. Vaak nemen we de aankoopbeslissing zonder tussenkomst van een advertentie, gaan we naar de zoekmachine, klikken op het merkresultaat en converteren direct.
En het wordt ook moeilijker om de herkomst ervan te achterhalen, omdat de besluitvorming en de aankoop meestal op verschillende dagen plaatsvinden en we daardoor de referentiepagina's ( referals ) uit het oog verliezen.
Deze besluitvorming zonder tussenkomst van advertenties vindt plaats wanneer wij productinformatie raadplegen of om meningen vragen: